Last updated on 4. juli 2019
Fastleger over hele landet opplever at medisinske vurderinger blir mistrodd og overprøves av NAV. “Vi har snart bare ett råd igjen: Skaff deg advokat!” Det sier leder i Norsk Forening For Allmennmedisin (NFA), Petter Brelin, og generalsekretær i Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon (FFO), Lilly Ann Elvestad. Mens enkeltpasienter opplever møtet med NAV som en absurd Kafka-verden, minner de om at oppgaven som velferdsstatens forvaltere må tas på alvor. Og der ligger det større forpliktelser enn å bare tenke kostnadskontroll.
NFA og FFO ønsker å være konstruktive medspillere til å utvikle et tjenesteapparat som tar pasienten på alvor. Vårt inntrykk er at selv om bildet kanskje ikke er entydig negativt, og at NAV fungerer godt og ivartakende mange steder i landet, så ser vi altfor ofte at det er for liten dialog med både fastlege og pasient. Vi ser et stadig skifte av saksbehandler og uforutsigbare avgjørelser der man signaliserer liten tillit til både klient og samarbeidspartnere, skriver de to i Dagsavisen.
Les mer i Dagsavisen