Trykk “Enter” for å komme videre

AAP-aksjonen har klaget NRK inn for Kringkastingsrådet

Torsdag 18. april behandler Kringkastingsrådet i NRK en større klagesak fra AAP-aksjonen. Klagen går blant annet på at NRK fjernet tekst om aksjonsleder Elisabeth Thoresensens opplevelse av snoking fra ansatte i hennes egen mappe i NAV, da NRK hadde nettsaker om Datatilsynets kjempebot til NAV på hele 20 millioner kroner ifjor høst.


Elisabeth Thoresen reagerte på at NRK fjernet tekst i en av nettsakene uten å legge inn noen endringslogg på dette i selve saken, noe som er vanlig generelt i media. Teksten som forsvant dreide seg om de funn Thoresen hadde gjort etter å ha fått utlevert sin egen NAV-logg og oppdaget snoking i denne, og om hvordan hun opplevde å bli utsatt for dette.

Klagesaken er omfattende, og tar også for seg det AAP-aksjonens oppfatning mener er en tendens over tid:  NAV synes å ha fått handlingsrom til å påvirke journalistikken de får rettet mot seg, og særlig journalistikken til statskanalen NRK.

AAP-aksjonen mener også at det synes å ikke fremgå de samme kravene til å belegge sine påstander om feil i folketrygdsystemet til NAV og deres ledere som drifter systemene – mens brukerne og deres interesseorganisasjoner underlegges svært strenge krav, nærmest påstand-for-påstand, og selv om det er godt belegg for kritikken gjennom tidligere oppslag i både andre medier og hos NRK selv.

NRK er gode på å rykke ut og beklage saker når NAV reagerer, og dårlige på å følge opp saker som går for retten og er av stor allmenn interesse, mener AAP-aksjonen.

Klassekampen omtalte saken om snoking i aksjonsleder Thoresens NAV-mappe i et større oppslag tirsdag denne uken. Saken kan leses her.

Vi gjengir klagen til Kringkastingsrådet i sin helhet nedenfor – og vedlegger linken til strømming av Kringkastingsrådet torsdag 18. april

Programmet kan ses via denne linken.

 

Klagen i sin helhet

 

AAP-aksjonen er en organisasjon med nå til sammen 31.600 medlemmer på Facebook.  https://aap-aksjonen.no/om-oss/

Gjennom årens løp har vi sett og opplevd ting som fremstår som om NAV er gitt adgang til å styre innhold i mediene, også NRK. Enda en statlig etat ikke skal tre inn i redaktørenes sted.

Artikler er endret uten at det legges inn fotnote i form av forklarende tekst om dette, eller en endringslogg, slik mange medier praktiserer.

I andre medier har vi sett at artikler fjernes fra nettsider uten at det fremgår noen begrunnelse – for å nevne noe.

https://www.karmoynytt.no/nav-avkrefter-ryktene-om-mediepaavirkning/01.07-08:33?fbclid=IwAR3wf3AVFotf4Skex8wqLzmlIGHlOqdc_RwS-DOUXLiPgaY80hGPhvbke_Q

Artikkelens tema i linken ovenfor er heller ikke søkbart ellers i Karmøynytt.

Dette siste har vi ikke sett hos NRK. Vi kommer tilbake til dette med endring av publiserte artikler i NRK nedenfor.

Knyttet til «rettsskandalen i NAV,» eller «NAV-skandalen,» innrømmet mediene at de også hadde sviktet ofrene for denne skandalen stort. Man skulle tro dette ville ha resultert i endring, og en mer aktiv journalistikk ovenfor denne enorme statlige etaten som forvalter en ufattelig stor andel av statsbudsjettet.

https://www.aftenposten.no/kultur/i/e8Raxg/burde-mediene-avsloert-nav-skandalen-tidligere

https://www.m24.no/mediekritikk-nav-nav-skandalen/nav-skandalen-rammer-ogsa-norske-medier/236406

Men i senere tid, og ikke minst når ansvar skal plasseres, svikter mediene igjen – og deriblant NRK.
NRK har tatt klar selvkritikk i Kringkastingsrådet tidligere, i fjor høst, da en svak dekning av rettssaken mot staten igangsatt av flere ofre for NAV-skandalen pågikk over fem dager i Oslo tingrett.

Det er som om NAV er blitt fritatt for å være gjenstand for kritisk journalistikk. I alle fall slipper de svært ofte «billig unna.»

Sendes det ut en pressemelding om at tallet på “trygdebedragerier som NAV avdekker har økt voldsomt”, og media gjengir denne helt ukritisk, bidrar media ikke bare til å stigmatisere en hel gruppe der det kun er relativt få som svindler. Man bidrar til å gjøre NAV godt vant med at pressen ikke er kritisk til noe av det NAV forteller. I tillegg var en slik unnfallenhet en stor del av årsaken til at EØS-skandalen i NAV i det hele tatt kunne oppstå.

https://www.nrk.no/buskerud/trygdesvindlere-avslores-av-utenlandske-ip-adresser-1.13313461

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/gbPgL/nav-avsloerte-utenlandssvindel-for-15-millioner

https://www.aftenposten.no/norge/i/qo5Xg/nav-svindel-i-utlandet-for-naer-160-millioner-kroner

Vi i AAP-aksjonen har siden vår spede begynnelse i 2016 vært en kritisk stemme overfor NAV. Vi har sett og opplevd hvordan syke og uføre har blitt, og blir, behandlet i NAV-systemet.

Vi opplevde også tidlig at da mediene omsider tok tak i en sak der vi kritiserte NAV, så svarte NAV alltid opp med hvordan lovverket lyder og hvilke arbeidsrutiner NAV skal følge. Problemet er bare at dette ikke har mye med den virkeligheten vi lever i og opplever å gjøre; ledelsens oppfatning er betydelig mer rosafarget enn den praksis som utøves nedover hos byråkratene, og som oppleves av brukerne og ofrene for NAVs byråkrati. Med andre ord, det har stort sett alltid vært NAVs ord som veier tyngst og som blir stående igjen som en sannhet. NAV går «seirende» ut av flere mediesaker.

https://www.altinget.no/arbeidsliv/artikkel/aap-aksjonen-nav-en-suveren-etat

Grunnlag for vår klage:

1)
Den 28. november i 2023 ble Datatilsynets rapport om personvernet i NAV offentliggjort, og dette var hovedsaken på nyhetsmorgen i NRK.

https://tv.nrk.no/se?v=NNFA05112823&t=86s

Også AAP-aksjonens leder Elisabeth Thoresen var gjest under denne sendingen. Hun fortalte at hun hadde hentet ut sin logg fra NAV, og hvordan NAV har brutt hennes personvern ved at flere titalls NAV-ansatte har vært inne i hennes sak og snoket.

https://tv.nrk.no/se?v=NNFA05112823&t=2226s

Det var lagt ut en nettsak på NRK, hvor også Thoresens logg var et tema, og hun ble sitert på hvordan hun opplevde dette.

Det finnes søkemotorer på nettet som viser hvordan nettsider (og NRKs nettartikkel) har sett ut tidligere på gitte tidspunkter, og derfor dokumenterer vi dette på denne måten:

https://web.archive.org/web/20231128152945/https://www.nrk.no/norge/datatilsynet-slakter-navs-personvern-og-it-sikkerhet-1.16630825

Så kommer det melding i fra NAV om at de har undersøkt disse oppslagene hos Thoresen. Som NAV-direktør Hans Christian Holte skrev i en SMS til Thoresen, da hun satt i drosjen opp til NRK og Dagsnytt18-sendingen samme dag:

«Hei Elisabeth! Vi sees snart i Dagsnytt18.
Etter den sterke bekymringen for snoking du uttrykte for urettmessige oppslag på nyhetene idag tidlig, så vi grunn til å sjekke ut loggen for å sjekke ut om det var skjedd noe urettmessig.. Jeg kan berolige deg med at vi allerede har sjekket det meste, uten tegn til noe ureglementert.

Hans Christian»

(denne sms’en ble opplest i sin helhet på Dagsnytt18 )

Når så denne beskjeden kommer fra NAV og direktøren, velger NRK senere å gå inn og redigere i nettsaken.
NRK fjerner da all tekst som omhandlet snokingen i Thoresens NAV-mapper, og endrer overskriften fra:

«Krever Nav-oppvask etter snoking: – Helt grusomt»

Til:

«Datatilsynet gir 20 millioner i bot til Nav»

https://www.nrk.no/norge/datatilsynet-slakter-navs-personvern-og-it-sikkerhet-1.16630825

Det fremgår ingen endringslogg i selve artikkelen. Det står kun dato/klokkeslett for opprinnelig publisering, og det samme for det tidspunktet endringen er gjort. Intet sted fremgår det hva endringene faktisk har bestått i. Thoresen selv blir ikke informert om at disse endringene blir gjort, og oppdager det først etter lengre tid.
Vi vet heller ikke om NAV har lagt frem noe dokumentasjon overfor NRK på at det ikke har forekommet snoking i Thoresens sak.

Thoresen har derimot selv undersøkt flere av oppslagene, og hun sitter i dag på dokumentasjon knyttet til oppslagene fra NAV-ansatte som viser helt klare brudd på hennes personvern. Hun kan også knytte dette direkte opp mot hennes rolle som leder av AAP-aksjonen, grunnet henvendelser til NAV gjort i nettopp den forbindelse – og som tidsmessig stemmer eksakt med oppslagene.

Thoresen ba også om ny logg fra NAV etter at de hadde vært inne og undersøkt tidligere logg. Ny logg viser at det, i løpet av 10 uker, igjen er over 150 nye oppslag med rundt 20 nye NAV ansatte. Det kommer ikke frem i ny logg hvilke oppslag som tilhører undersøkelse av gammel logg, slik Datatilsynet påpeker.

NAV erkjenner etter dette at «Vi kan ikke med sikkerhet fastslå at alle oppslagene i loggen har dreid seg utelukkende om undersøkelsene som ble gjennomført. Vi kan ikke avklare dette uten å måtte gjøre nærmere undersøkelser.»

Dette skriver Sikkerhetsseksjonen i NAV den 31. januar i år. En slik erkjennelse sitter nok langt inne i et apparat som NAV.

Det vi i AAP-aksjonen opplever, er at NAVs ord bare blir godtatt uten at det stilles krav til noe mer dokumentasjon. NRK mener altså at kun en NAV-direktørs ord er troverdige – og igjen står enkeltmennesket tilbake uten noen videre stemme og med en opplevelse av å ikke bli trodd. Eksakt det samme som muliggjorde NAV-skandalen: Staten blir trodd – betingelsesløst.

Hvordan samsvarer dette med VærVarsom-plakaten?

Det står:
«1.5. Det er pressens oppgave å beskytte enkeltmennesker og grupper mot overgrep eller forsømmelser fra offentlige myndigheter og institusjoner, private foretak eller andre.»

Sett også ut i fra hva Thoresen sier i innslaget på Nyhetsmorgen, er det kritikkverdig at ikke NRK stiller NAV flere kritiske spørsmål om saken.
Det kommer veldig godt frem hvorfor Thoresen ikke hadde ønsket at NAV skulle gå videre med å undersøke loggen hun hadde fått utlevert.

Til tross for dette valgte altså NAV, uten Thoresens viten og vilje, å undersøke loggen – hvorpå NRK stoler blindt på NAVs ord, og unnlater å stille videre spørsmål til både NAV og Thoresen selv. Dermed brytes personvernet til Thoresen nok en gang, i tillegg til at hun overrumples av at NAV har bedrevet enda mere snoking, bare minutter før en direktesending på TV.

Opptak fra Dagsnytt18.

https://tv.nrk.no/se?v=NNFA56112823&t=2783se

2)
På morgennyhetene den 15. desember 2023 var en av hovedsakene at «Nav bruker amerikansk sky» til å lagre våre sensitive personopplysninger.

Det seksjonssjef Tobias Judin i Datatilsynet blant annet sier er:

«Fra sommeren 2020 frem til sommeren 2023 har det vært forbudt å overføre data til USA».

https://tv.nrk.no/se?v=NNFA05121523&t=2063s

Mandag den 18. desember går igjen NRK ut og beklager:

https://radio.nrk.no/serie/dagsnytt/sesong/202312/NPUB07324423#t=5m20s?trk=public_post_comment-text

Siden den amerikansk-eide skyen ikke blir styrt fra amerikansk jord, men fra Europa, så skal alt være lovlig og i orden.

Har NRK på noe vis stilt kritiske spørsmål ved om det spiller noen rolle hvor skyen blir styrt fra, i forhold til lovlighet?
Og om det gjør det mer lovlig, eller at det medfører større sikkerhet for vårt personvern, at den blir styrt fra Europa i stedet for USA?

Saken er at denne skyen er amerikansk-eid. Det vil vel da også si at dersom myndighetene i Amerika ønsker innsyn eller opplysninger fra denne skyen, så kan de kreve dette.
Så hva er det NRK egentlig beklager?

3)
Vi har spilt inn saker til NRK, der vi har opplevd at NAV etter at saken er publisert får NRK til å gå ut og beklage saken.

Dette skjedde blant annet i saken om «Nav omgjorde vedtak om at kvinne måtte operere bort livmor» fra 2019.

https://www.nrk.no/norge/nrk-beklagar_-nav-omgjorde-vedtak-om-at-kvinne-matte-operere-bort-livmor-1.14614206

Vi satt med vedtaket, vi kjente historien og dokumentene til denne kvinnen, men NRK gikk raskt ut og beklaget saken etter at NAV hadde tatt kontakt, og uten å ha snakket med oss som kjente den – og de faktiske forholdene bak.

Vi savnet også at NRK grep fatt i det prinsipielle ved saken – brudd på likestillings- og diskrimineringsloven basert på forhold knyttet til kjønn. Hadde NRK fulgt bedre opp, kunne flere saker av samme type vært unngått. Det har vært flere beslektede saker i media senere.

Vi savner at NRK som statskanal følger opp sitt samfunnsoppdrag som berører oss alle – hele befolkningen, i forhold til NAV.

Vi har saken til Janne Cecilie Thorenfeldt. Hun har tatt NAV til retten i to omganger på grunn av personvern/GDPR brudd i NAV. Saken er nå på vei til Menneskerettighetsdomstolen.

Thorenfeldt oppdaget at kollegaer og ledere i NAV har lest i mappen hennes etter sykefravær som følge av en ulykke. Nærmere 1500 oppslag ble gjort i Thorenfeldts saksmappe. Å gå til sak mot staten er en enorm risiko, og saken har sterke prinsipielle sider. Likevel har NRK valgt å ikke dekke selve rettssakene – der staten v/regjeringsadvokaten kom med en oppsiktsvekkende uttalelse som tilsynega en holdning fra statsapparatet som svekker rettssikkerheten til oss alle i saker mot staten:

«Regjeringsadvokaten som førte saken for Nav, skal ifølge flere som var til stede, ha sagt i retten at hvis Thorenfeldt får erstatning, kan mange brukere og ansatte også kreve det.»

Uttalelsen fra Regjeringsadvokaten er også i strid med hele prinsippet bak GDPR-forordningen, og underminerer den fullstendig.

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2022/01/23/nav-brot-loven-overfor-egen-ansatt-frikjennes-likevel-i-tingretten/

Og i en sak fra FriFagbeveglese står det:

«Thorenfeldt reagerer spesielt sterkt på at dommerne på flere punkter peker på utgiftssiden ved å sikre Navs systemer enda bedre. Både når det gjelder skjerming mot ulovlig innsyn og muligheten for å gi oppreisning dersom noen er utsatt for overtredelser.

– Retten vedgår at det har skjedd en systemsvikt, men ser ut til å mene at «sånn er det bare», dette er ikke noe AS Norge har råd til å endre.»

https://frifagbevegelse.no/ntlmagasinet/janne-cecilie-tapte-nok-en-gang-mot-nav-6.158.941937.d8a78056a7

Men hvor var NRK da saken gikk for retten? Hvorfor var ikke NRK i rettssalen i en slik sak som omhandler hele Norges befolkning?

Tidligere har media benket seg i rettssalene når større og prinsipielle saker ble ført. I moderne tid synes mediene å ha så stor ærefrykt for det som besluttes i domstolene, at man nøyer seg med å plukke opp dommen når den foreligger. Alternativt; de prioriterer ikke å sitte i retten av kapasitetshensyn. Mediene glemmer at den fjerde statsmakt også skal være vaktbikkje i rettssalen. Det er ikke unaturlig at også overarbeidede dommere og advokater senker skuldrene ved fravær av journalister. Dermed ligger også veien åpen for at NAV-skandalen kan skje igjen i ny drakt.

Hvordan NRK dekker NAV-saker, det som foranlediger vår klage, mener vi er kritikkverdig. Statskanalen NRK burde kunne stille mange flere kritiske spørsmål, og også undersøke på eget initiativ hva som virkelig skjer med mennesker i dette NAV-systemet. De bør også i større grad be om dokumentasjon fra NAV.

NAV har heller ikke tidligere vært spesielt fornøyd med NRKs journalistikk:

https://www.nrk.no/norge/pfu_-nrk-brot-god-presseskikk-1.8169524

Har denne saken fra 2012 skremt NRK fra å utføre sitt samfunnsoppdrag? Å granske makten krever kompetanse, og NRK må dermed sørge for at journalistene har denne kompetansen – og at de har tid og ressurser til å utføre sitt arbeid. Da unngår man etterfølgende klager på presseetikken, men får frem problemene. Og det bør ingen ved sine fulle fem kritisere et presseorgan for.

Vi som følger brukere av NAVs system, og da spesielt syke AAP-mottakere og uføretrygdede, har førstehånds informasjon om hva disse to gruppene blir utsatt for i NAV. Og det er ikke mye pent. Hadde virkeligheten fått kommet frem, ville ramaskriket vært høyt. Dette er forhold vi i vårt land ikke kan være mye stolte av.

Vi ser og opplever også at NAV gransker, tiltaler, dømmer og inndriver straffen. NAV kan kreve sine brukere for hundretusener av kroner, med fjorten dagers frist. Mens klageprosessen tar år, og dersom kravet ikke blir betalt, kan det resultere i tap av bolig og andre verdifulle gjenstander. NAV har, med eller uten politisk velsignelse, organisert seg bort fra å kunne gi brukerne rettssikkerhet i tråd med det som finnes i moderne og siviliserte samfunn.

Det er vi som enkeltindivider, svært ofte med svært svekket helse og økonomi, som må ta kampen opp mot NAV. Det er vi som må bevise at NAV tar feil og at vi har rett. Og når NAV selv oppdager at de har gjort feil, klarer de ikke finne frem til ofrene selv – de er avhengig av at ofrene selv tar kontakt. Vi så det i trygdeskandalen, og vi ser det i mange etterfølgende saker:

https://frifagbevegelse.no/nyheter/sykmeldte-kan-ha-fatt-avslag-pa-feil-grunnlag-6.158.947976.8068defab3

https://www.nav.no/no/samarbeidspartner/presse/nyheter-og-pressemeldinger/hoyesterett-mener-nav-har-hatt-feil-praksis-pa-foreldrepengeomradet

Er dette et system som fortjener å slippe unna et kritisk blikk fra media og særlig NRK? Eller er det nettopp det som er problemet: At NRK er «statskanalen?»

Mediene krever oss for dokumentasjon ved enhver påstand vi måtte komme med, når vi kritiserer NAV. Påstander og faktum som er dokumentert opp og i mente av media selv og brukerorganisasjonene, og ligger lett tilgjengelig på nettet slik at selv journalister med svært dårlig tid raskt kan sette seg inn i – og få dokumentert – NAVs praksis.

Men vi klarer ikke å se at det samme kravet blir stilt til NAV. Vi ser og opplever derimot at når NAV mener at noe er feil presentert i media, så endres, rettes og beklages det i store ordelag – også fra NRK, og uten at NRK er kritiske til det de blir forklart.

Hvor er NRK sin kritiske stemme?

Har vi også her en ny stor NAV-skandale som har pågått over år? Man må kunne si at det gis nok pressestøtte til enkelte deler av media, til at man bør kunne holde en etat som NAV noenlunde på tå hev.

Forskjellen denne gang er bare at det er organisasjoner og stiftelser som nå har stilt de kritiske spørsmål og som kan dokumentere det som pågår.
Men mediene følger ikke på, og vi savner at de samme dokumentasjonskrav stilles til de store og topptunge organisasjonene, som de som stilles til de små brukerorganisasjonene som gjør hva de kan for å ta vare på enkeltindividet.

Vi trodde dette siste var medienes, og ikke minst NRKs, oppgave.

 

Flere innlegg i PresserundenFlere innlegg i Presserunden »