• Hopp til hovedinnhold
  • Skip to secondary menu
  • Hopp til primært sidefelt

AAP-aksjonen

Gi oss tryggheten tilbake

  • Om oss
  • Kontakt oss
  • Bli medlem
  • AAP-undersøkelsen
  • Presserunden
  • Meninger
  • Stortinget
  • Fagstoff
  • Alle innlegg
  • Våre historier
  • Intern

Fra vondt til verre – hvor er pressen?

11. oktober 2020 av Redaksjonen

John Rasmussen stod frem i Dagbladet med sine vonde NAV historie i 2013. Syv år senere kan vi slå fast at det har gått fra vondt til verre. Alle de gode forsetter som ledelsen i NAV lovet er aldri blitt fulgt opp. Fylkesdirektørene kan alle si at dette som skjedde med John Rasmussen skjer nå, i mitt fylke.

Da Dagbladet eller mediene ikke satte mere fokus på NAV kunne de gå tilbake til sin vante hverdag, hvor syke og uføre kan behandles vilkårlig, de kan utsettes for maktmisbruk, bli sjikanert og glemt igjen. På disse syv årene har også alt blir verre med et helt nytt lovverk, med sine katastrofale konsekvenser. 

Av aksjonsleder Elisabeth Thoresen

I dag opplever syke som har vært sykemeldt i ett år fra sitt arbeid, å få avslag på AAP. NAV mener de er for friske for AAP, men for syke til å gå tilbake til sitt faste arbeid. 
Syke og uføre blir stående uten en inntektssikring i flere år, mens deres klage blir behandlet i NAV systemet  og karenstiden løper, stort sett uten noe oppfølging fra NAV. Det kan gå både 2 og 3 år før en sak er ferdigbehandlet i Trygderetten. 

Les Dødssyk småbarnsfar ble bedt om å stille på NAV: “Vi forventer en viss egeninnsats”

Vi opplever papirer som blir borte, klager som aldri kommer frem, saksbehandlingsfeil som følger en sak fra den spede begynnelse, og aldri blir rettet opp. 

Syke som må kjem.pe for å få sine rettmessige ytelser, og vi snakker om en kamp som kan vare i opp mot 19 år og kanskje enda lengre – som i saken til Frits Ove Åteigen-Solvang. 

Rettssikkerheten kan være totalt fraværende. 

Røe Isaksen bør ikke bare være vantro – han bør være sjokkert

Vi har fått et lovverk som tar knekken på syke og uføre, og vi har en Arbeidsminister ved navn Torbjørn Røe Isaksen som var «nesten vantro” etter å ha lest John Rasmussens fortelling i Magasinet.

Om Røe Isaksens var vantro i 2013 så burde han ikke bare være vantro i dag, han bør være sjokkert. Situasjonen nå er mye verre en det den var i 2013. Og i dag sitter Røe Isaksen i en posisjon hvor han kan gjøre noe, men han velger å la være. 

Det er som Røe Isaksen har glemt hva det var han en gang sa da han selv satt i opposisjon.

Lovnader om endring (blir fort glemt)

Det vi i AAP-aksjonen kan slå fast er at når media setter fokus på en enkeltsak, så løser den seg ofte. 

Når media holder fokus oppe om NAV som system så kommer lovnader om endringer innad i organisasjonen. Vi leser det i saken om Rasmussen, og vi ble lovet endringer da EØS-skandalen var et faktum. 

Det slår meg at det hele veien er de samme problemstillinger som dukker opp, det er en rød tråd som går igjennom hele NAV, mangelen på de 4 K’er. Den er synlig i Rasmussen sin sak, i EØS skandalen og i AAP-krisen. 

Mangelen på Kompetanse, Kommunikasjon, Kapasitet og Kritisk tenking går igjen. 

Hva er grunnen til at NAV ikke klarer å endre seg og ta syke og uføre på alvor? 

Det er mangelen på de 4 K’er og NAV skal alltid møte mennesker med respekt og anerkjennelse. De må tørre å stole på syke og uføre, være lyttende, spørrende, høre på leger og behandlere og ikke minst følge sitt eget lovverk, med de arbeidsrutinene som skal ligge der. Syke og uføre skal ikke måtte kjempe en kamp for å få på plass riktig ytelse, slik vi opplever i alt for mange saker i dag. 

Spør pressen Arbeids og velferdsdirektoratet (NAV) eller Arbeids og sosialdepartementet om hvordan NAV fungerer, så sier de at alt er såre vel. Virkelighetsforståelsen opplever vi at er totalt fraværende. 

…men hvor ER egentlig pressen?

Vi kan heller ikke la være å etterlyse pressens rolle. 

I pressens «Vær Varsom-plakat» står det:

«Det er pressens oppgave å beskytte enkeltmennesker og grupper mot overgrep eller forsømmelser fra offentlige myndigheter og institusjoner». 

Hvor er pressens/medias stemme blitt av, og hvordan ufører pressen sitt samfunnsoppdrag overfor syke og uføre? 

Pressen spurte også seg selv hvordan de kunne svikte sitt samfunnsoppdrag i EØS skandalen. Andre var også kritiske.

Pressen trenger kunnskap

Når pressens/medias stemme blir fraværende og de kritiske spørsmål ikke lengre blir stilt, og ingen snakker med AAP mottakeren eller andre brukere av NAV sine tjenester, så er det fritt frem for NAV til å gjøre hva de vil.

Pressen trenger også kunnskap for å fremme en sak. NAV sine lover, rundskriv og arbeidsrutiner er ikke enkle å forstå, men det finnes de som innehar denne kunnskapen i dag, og kjenner NAV fra alle sider av bordet. 

Syke og uføre blir i dagens Norge utsatt for diskriminering, overgrep og forsømmelser fra offentlige myndigheter og institusjoner. 

Dette kan skje gjennom enkeltindivider, avdelinger i NAV, helsevesen, gjennom lovverket, og gjennom den praktiserende politikk med sitt verdisyn. 

Ingen endringer siden 2013

Vi kan slå fast: det har ikke skjedd noen endringer innad i NAV til det bedre for syke og uføre siden Rasmussen stod frem i Dagbladet. 

Arbeidslinjen er strammet enda hardere til med krav om arbeidsrettet aktivitet, sammen med et nytt lovverk som tar knekken på syke og uføre med sin karenstid og det strengt praktiserte lovverk. 

Vi blir foret med informasjon fra NAV om hvordan arbeidsrutinene skal være, hvordan lovene skal tolkes og følges, men dette har ikke noe med virkeligheten å gjøre.

Les Dødssyk småbarnsfar ble bedt om å stille på NAV: “Vi forventer en viss egeninnsats”

Filed Under: Presserunden

Hoved sidebar

BLI MEDLEM

Fra Twitter

AAP-aksjonenFollow

AAP-aksjonen jobber for å sikre syke en avbruddsfri inntektssikring etter folketrygden inntil de er endelig avklart mot arbeid og/eller uføretrygd. #navjegog

AAP-aksjonen
Retweet on TwitterAAP-aksjonen Retweeted
MeggeLiseLise Askvik@MeggeLise·
08.05.2022

Gruer og gleder meg til å lese de smertefulle opplevelsene fra noen av de 10.000 som har fått sine liv ødelagt av ME.

Ytterligere knust av myndigheter som fører dem i hendene på en LP-klan som tar 20.000 kr for helgekurs i 'ikke-å-gjøre-ME'!
#NokNå

Takk for viktig bok.

2
Reply on Twitter 1523283359090286592Retweet on Twitter 152328335909028659229Like on Twitter 1523283359090286592118Twitter 1523283359090286592
navjegogAAP-aksjonen@navjegog·
09.05.2022

Dette burde være unødvendig å bruke tid å energi på @NAVnorge
Hva er det som svikter hos nav?
Er det menneskelig svikt eller er det ikt systemet som ikke klarer å forstå?

@HCHolte @MarteMP

Fredrik Trøan Johansen@FredrikTroan45

Hvis det sitter folk i NAV som ikke har bedre kunnskap om Downs Syndrom enn dette, da kan man bare legge ned hele NAV… 🤦‍♂️ #downssyndrom #NAV #kunnskapshull #velferd

Reply on Twitter 1523637573687844866Retweet on Twitter 15236375736878448668Like on Twitter 152363757368784486652Twitter 1523637573687844866
navjegogAAP-aksjonen@navjegog·
26.04.2022

Det er et politisk ansvar å ta tak i @NAVnorge og det som ikke fungerer. Vi er veldig glad for at også vi blir invitert inn for å komme med våre innspill. Vi må håpe på gode endringer i løpet av kort tid. Handling bak ordene må til.

Tuva Moflag@TuvaMoflag

I dag samla vi tillitsvalgte og folk som har erfaringer med NAV til rundebordsmøte om hvordan vi kan gjøre NAV bedre. Vi trenger mer tillit og mindre rapportering. Vi trenger kapasitet og kompetanse. Takk til folka som brukte dagen sammen med oss.

Reply on Twitter 1518994459219968000Retweet on Twitter 15189944592199680004Like on Twitter 151899445921996800033Twitter 1518994459219968000
navjegogAAP-aksjonen@navjegog·
11.04.2022

Matkøene blir lengre, ytelsene fra @NAVnorge er for lave. Jakten etter mat overskygger alt annet. @Regjeringen må ta sitt ansvar og heve alle minste ytelser.
Tiltakspengene er satt ned fra 411 til 255 kr dagen fra 1.1.22.

@jonasgahrstore @TuvaMoflag @Haltbrekken @HCHolte

Elisabeth Thoresen@ElisabethThore1

Alle må få dekket sine grunnleggende behov før kravet til aktivitet Tenk Maslow
Jeg opplever ikke at du forstå spørsmålene du blir stilt eller problemstillingen som blir reist @MarteMP 😢

@TuvaMoflag @mimirk @SV_Karin @HCHolte

Øker ikke Nav-satser ennå: https://klassekampen.no/utgave/2022-04-11/oker-ikke-nav-satser-enna/nnMc

Reply on Twitter 1513514698603388935Retweet on Twitter 151351469860338893515Like on Twitter 151351469860338893544Twitter 1513514698603388935
navjegogAAP-aksjonen@navjegog·
09.04.2022

Vi har mange års erfaring med å svare på meldinger og e-poster med sine problemstillinger og spørsmål.
Ett spørsmål kan gi 10 meldinger eller fler. Vi dykker ned i saken og gjør hva vi kan for å dytte i riktig retning.

@NAVnorge @SV_Karin @MarteMP @HCHolte @OsloMet

Elisabeth Thoresen@ElisabethThore1

Kanskje @NAVnorge har noe å lære av AAP-aksjonen?
Alle henvendelser med sine spørsmål får vi inn igjennom PM og e-poster. Alle svar blir gitt skriftlig tilbake med forståelse og empati.

@OsloMet @HCHolte @mimirk @FO_fellesorg @TuvaMoflag

https://forskning.no/arbeid-internett-oslomet/hvordan-kan-nav-ansatte-vise-empati-pa-chat/2004427

Reply on Twitter 1512802611568812040Retweet on Twitter 15128026115688120402Like on Twitter 151280261156881204012Twitter 1512802611568812040
Load More...

Her får du hjelp

Siste innlegg

  • AAP-aksjonen skuffet over nytt lovforslag 4. mars 2022
  • Vekk med karensåret! 2. februar 2022
  • Nyttårshilsen: “Vi har store forventninger til det nye året” 31. desember 2021
  • «De uføre er kritiske, fortvilte, oppgitte, innbitte og noen tilnærmet desperate.» 19. november 2021
  • Lise Christoffersen (Ap) om fjerning av fribeløpet: — De uføre vil jobbe mindre 14. november 2021

Meld deg inn i Facebookgruppa!

Hvis du trenger hjelp eller har noe på hjertet et det AAP-aksjonens facebookgruppe som er rett sted.

Søk

Copyright © 2022 · AAP-aksjonen