• Skip to main content
  • Skip to secondary menu
  • Skip to primary sidebar

AAP-aksjonen

Gi oss tryggheten tilbake

  • Om oss
  • Kontakt oss
  • Bli medlem
  • AAP-undersøkelsen
  • Presserunden
  • Meninger
  • Stortinget
  • Fagstoff
  • Alle innlegg
  • Våre historier
  • Intern

Tilbakebetalingskrav fra NAV på AAP ved avslag på uføretrygd

5. september 2020 av Redaksjonen

Vi ser at det er et økende problem at NAV skyver mer og mer av ansvaret for de feil NAV selv gjør over på brukeren av NAV sine tjenester. Når en AAP-mottaker blir vurdert for «ferdig avklart» og bistandsbehovet blir satt til «varig nedsatt arbeidsevne» av lokalt NAV-kontor, blir det åpnet for å søke uføretrygd i IKT-systemet til NAV. Dette åpner også for at du skal kunne motta AAP «i ventetid» på behandling av denne uføresøknaden (folketrygdlovens § 11-18). 

Ved avslag på kravet om uføretrygd så skal også AAP stoppes på dagen, men mange opplever at AAP «i ventetid» ikke stanses straks uførevedtaket er fattet. Brukeren har ofte fortsatt å sende inn meldekort i tillit til NAVs saksbehandling.

Det oppleves som et økende problem at NAV krever tilbakebetaling av AAP som ble utbetalt etter avslaget på krav om uføretrygd i slike tilfeller. NAV mener brukerne «burde» forstått at det var feil at ikke AAP ble stanset straks uførevedtaket ble fattet.

NAV har ikke statistikk her heller

Når vi spør nav om statistikk på feilutbetaling i slike saker, så får vi igjen til svar at det her ikke føres statistikker. I en spørreundersøkelse AAP-aksjonen har gjennomført avdekker vi igjen svært klanderverdige forhold i NAV-systemet.

Det vi spurte om var om NAV klarte å stoppe AAP-utbetalingene samtidig som avslaget på uføretrygd kom. I vår undersøkelse så avdekker vi at av de 76 svar vi har fått inn, at det kun er 27 som svarer at NAV har klart å stoppe AAP-utbetalingen samtidig som avslaget på uføretrygd er kommet. 19 svarte at de fortsatte å få AAP utbetalt, og at NAV ikke krevde noe tilbake. 22 svarte at de fortsatte å få utbetalt AAP og NAV krevde alt tilbakebetalt. 6 svarte at NAV krevde deler av feilutbetalingen på AAP tilbake. 2 har svart at de stoppet å sende meldekort og på denne måten unngikk å få utbetalt mer AAP.

Ut i fra de svarene vi har fått inn så ser vi en klar trend om at dette er blitt et økende problem fra 2019. Det vi også ser er at NAV legger ansvaret for feilutbetalinger av AAP over på syke og uføre. NAV burde ha etablert gode rutiner for stans, og veiledning (bl.a om å søke sosialstønad), ved avslag på krav om uføretrygd. I tillegg er praksisen vilkårlig.

“Bordet fanger”

Dersom en klage senere tas til følge og meldekort stoppes av bruker – kan NAV avslå å etterberegne for den periode det skulle vært sendt kort. I prinsippet kan NAV da si at bruker ikke har gjort sin plikt. Så lenge bruker er registrer på nav.no og ikke har en varig ytelse så skal som regel bruker sende meldekort.

Ytterligere et problem, er at så lenge bruker ved er feil får utbetalt AAP så kan vedkommende heller ikke søke økonomisk sosialhjelp. Her snakker vi om dobbel tap fra NAV sin side. Nav feilutbetalte AAP og fratar brukeren muligheten til å søke økonomisk sosialhjelp. Når kravet om feilutbetalingen kommer så skal AAP betales tilbake for den perioden feilutbetalingen gjelder for, samtidig som brukeren har vært fratatt muligheten til å søke økonomisk sosialhjelp for samme periode. Dette er en helt urimelig praksis fra nav sin side. 

Det må vurderes som generelt både uventet og urimelig at “AAP i ventetid” overhodet skal stanses straks et avslag på uføretrygd er fattet. Det burde innføre en overgangsperiode, slik brukere har når de er avklart til arbeid. Når en løpende ytelse skal stanses sier forvaltningsloven § 16 at det skal «varsles i god tid». En som søker en uføretrygd gjør dette etter at NAV lokalt har åpnet opp for dette. Det er derfor slik sett også helt urimelig at all ytelse (inntekt) stopper samme dag som avslaget kommer. Det er helt hårreisende å drive en slik tilbakekreving når det er NAV selv som ikke evner å stanse ytelsen.

Dette er en systemsvikt 

Brukerne opplever at NAV saksbehandler et krav om uføretrygd, og brukerne sender typisk inn meldekort som det også forutsettes at NAV vurderer. Da “burde” ikke brukerne forstå, og kunne klandres, for at NAV overser feilutbetalinger på samme tid som NAV tydeligvis er “inne i saken.” NAV evner ikke å samordne og dette er ikke brukers problem. Dette er en systemsvikt innad i nav som igjen går ut over brukeren, og ingen annen. At NAV ikke evner å samordne mellom uføre- og AAP-enheter er ikke synlig for den alminnelige bruker. Og det gjelder uavhengig av informasjon om at AAP bare gis i “ventetid”, som NAV ga ved den opprinnelige innvilgelse av AAP etter folketrygdlovens §11-18. 

Sakene gjelder for øvrig syke personer, som i tillegg får sjokket som ligger i et uføravslag, på samme tid som de «burde» forstå at NAV har “feilutbetalt” AAP ut over behandlingstiden for uføretrygd. Til overmål burde mange brukere også forstå at NAV feilutbetaler samme dag som uføreavslaget fattes – slik NAV ser det. Dette er helt absurd. 

Foto: Illustrasjonsfoto

Filed Under: Presserunden

Primary Sidebar

BLI MEDLEM

Fra Twitter

AAP-aksjonenFollow

AAP-aksjonen
navjegogAAP-aksjonen@navjegog·
15.04.2021

Her går vi rett inn i selve EØS skandalen. Nav har selv brukt ulovlige virkemidler for å fremskaffe beviser for å straffeforfølge syke og arbeidsuføre. Her må vel @NAVnorge selv bli straffeforfulgt og personer må stilles til ansvar. Tilliten er totalt brutt.

@Fredoev

AAP-aksjonen@navjegog

@NAVnorge har brutt personvernloven fra 2012 til 2019. Hvilke andre lover bryter nav? https://rett24.no/articles/nav-lagret-ip-adresser-ulovlig-i-sju-ar #rett24no

Reply on Twitter 1382718677104091138Retweet on Twitter 13827186771040911384Like on Twitter 138271867710409113816Twitter 1382718677104091138
Retweet on TwitterAAP-aksjonen Retweeted
kaisvarteKai@kaisvarte·
15.04.2021

Jeg liker folk som stiller opp for folk som stiller opp for folk. ⁦@navjegog⁩ ⁦@SV_Karin⁩ https://www.dagsavisen.no/debatt/2021/04/14/advokater-pa-ville-veier-om-aap-aksjonen/

Reply on Twitter 1382624807464824835Retweet on Twitter 13826248074648248352Like on Twitter 138262480746482483527Twitter 1382624807464824835
Retweet on TwitterAAP-aksjonen Retweeted
ElisabethThore1Elisabeth Thoresen@ElisabethThore1·
14.04.2021

ME foreningen har kommet på banen. Reaksjonene på advokat Olav Lægreid sine kommentarer lar ikke vente på seg.

@Advokatbladet @Advokatforening @MereteSmith

https://www.dagsavisen.no/fremtiden/2021/04/14/advokat-risikerer-a-miste-verv-etter-grove-uttalelser-om-ufore/

Reply on Twitter 1382375939808632835Retweet on Twitter 13823759398086328352Like on Twitter 138237593980863283520Twitter 1382375939808632835
Retweet on TwitterAAP-aksjonen Retweeted
ElisabethThore1Elisabeth Thoresen@ElisabethThore1·
14.04.2021

Olav Lægreid som unnskylder seg. «Lediggang er roten til alt vondt», og det ble for mye med to fb «tråder» en fredag kveld/natt..
Tror han arbeidsuføre er arbeidsledige? Vi har mer enn nok med å mestre vår hverdag. Makan

https://www.dagsavisen.no/fremtiden/debatt/2021/04/14/kall-meg-gjerne-et-suppehue-for-det-fortjener-jeg/

Reply on Twitter 1382374907720433667Retweet on Twitter 13823749077204336674Like on Twitter 138237490772043366725Twitter 1382374907720433667
Retweet on TwitterAAP-aksjonen Retweeted
ElisabethThore1Elisabeth Thoresen@ElisabethThore1·
13.04.2021

Og her kommer politiker @mimirk og @Advokatforening inn.

Vi trenger virkelig en debatt om verdisynet på syke og arbeidsuføre som mottar ytelser fra @NAVnorge

https://www.dagsavisen.no/fremtiden/nyheter/2021/04/13/en-underliggende-holdning-om-at-ufore-ikke-er-smarte-nok-til-a-engasjere-seg/

Reply on Twitter 1381979835988316168Retweet on Twitter 13819798359883161687Like on Twitter 138197983598831616833Twitter 1381979835988316168
Load More...

Her får du hjelp

Siste innlegg

  • Det er vi som er spesialistene! 12. april 2021
  • Har mediene strøket over Vær Varsom-plakatens punkt 1.5 med sprittusj? 3. mars 2021
  • AAP-aksjonen frykter at personer med hemmelig adresse kan være eksponert i ny NAV-skandale 22. februar 2021
  • Statsråden feilinformerer Stortinget om NAVs AAP-oppfølgning under koronakrisa 7. februar 2021
  • Advokat Olav Lægreid fikk advarsel av Tilsynsrådet 4. januar 2021

Meld deg inn i Facebookgruppa!

Hvis du trenger hjelp eller har noe på hjertet et det AAP-aksjonens facebookgruppe som er rett sted.

Søk

Copyright © 2021 · AAP-aksjonen