Trykk “Enter” for å komme videre

NAV bommer grovt når de ikke satser på sosionomer

Last updated on 14. juni 2019

Færre sosionomer og høyere terskel for å få tilgang på samtaler er dårlig nytt for mennekser i sosial nød, skriver FOs Kathrine Haugland Martinsen i denne kommentaren.

Jeg har lenge undret meg over at NAV i så liten grad synliggjør kompetansen til sine ansatte. Har det ingen betydning for brukeren av NAV å vite om den ansatte som skal vurdere situasjonen, foreslå og gjennomføre gode tiltak har spisskompetanse på sosiale problemer? Hvorfor er det som er selvfølge innenfor helsevesenet, ikke ansett som interessant informasjon innenfor sosialvesenet?

Jeg mener NAV bommer grovt her. Jeg tror det er viktig for den enkelte bruker å vite om veilederen er sosionom, jurist, statsviter eller økonom. Det vil skape trygghet, sier Kathrine Haugland Martinsen, FOs arbeidsutvalg til Fontene.

Les mer på Fontene

Flere innlegg i PresserundenFlere innlegg i Presserunden »