– Når det gjelder Nav, så er det ingenting som forbauser meg lenger, men det er vanskelige å skjønne omfanget av denne saken, den har så mange sider. Du har alle dem som har sittet i fengsel, tusenvis har betalt tilbake penger de har krav på, og så har du alle dem som ikke har turt å reise fordi de har vært redde for å gjøre noe feil. Og så har du dem som har reist og som har fått uriktige opplysninger fra Nav om hva de skal føre opp på meldekortet sitt.
Det sier AAP-aksjonens Elisabeth Thoresen i Dagsavisen faste spalte «Navn i nyhetene». Elisabeth blir sett på som den i Norge som har kontakt med flest Nav-brukere som sliter med systemet. Hun har hatt en travel uke, og journalistene har stått i kø for å få kommentarer. Hun har også fått en flom av henvendelser fra de som er rammet.
Til avisa sier Thoresen at både arbeids- og sosialministeren og NAV-ledelsen bør gå av.
– Tillit er ikke noe du får, men noe du bygger opp, og det skal lite til før tilliten forsvinner. Denne skandalen er ikke en liten ting, men en veldig stor ting, og jeg mener nå at de ansvarlige ikke fortjener vår tillit. Alle meldingene jeg får inn, tyder også på at verken Nav-ansatte eller brukerne har tillit, sier hun.
– Du har i lang tid stått i front og kjempet mot regjeringens innstramming i regelverket for arbeidsavklaringspenger. Hvorfor ble denne innstrammingen en kampsak for deg?
– Jeg så at denne innstrammingen kunne rammet meg selv og at det er tilfeldig at jeg ikke ble det. Jeg ble syk i 2009 og fikk AAP i perioden 2010–2017 før jeg fikk innvilget uføretrygd. Det var en veldig vond reise. Nav gjorde meg sykere og jeg opplevde også at helsevesenet sviktet mye. Men jeg kom meg gjennom det fordi jeg har jobbet i Nav og kjenner lovverket. Mitt engasjement i denne saken skyldes nok også at jeg gjennom mitt liv alltid har snakket de svakes sak, sier Elisabeth Thoresen til Dagsavisen.
Foto: Per Aage Skaalerud