Onsdag denne uken sto arbeids-og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen (t.h.) på talerstolen i Stortinget og begrunnet en manglende forlengelse av stønader til den største gruppen mottakere av arbeidsavklaringspenger med at oppfølgingen av disse gjennom NAV nå fungerer som tidligere. Det er helt feil. På dette tidspunktet hadde det i lengre tid vært pålagt praksis fra Arbeids- og velferdsdirektoratet å digitalisere all oppfølging. Pålegget ble løpende videreført.
24. januar henviste blant annet Arbeidsgiverforeningen for Vekst og Attføringsbedrifter direkte til et notat sendt ut fra Arbeids- og velferdsdirektoratet som står i direkte motstrid til Arbeidsministerens påstand. Videre har flere tiltaksbedrifter lagt ut instrukser på sine sider – instrukser som betegnes som “nasjonale” og der det fastslås at deltakere ikke skal møte opp fysisk på arbeidsavklaringstiltak.
“Det skal ikke etableres nye arbeidspraksisløp i perioden”
AAP-aksjonen har fått tilsendt interne retningslinjer i tiltaksbedrifter som viser at tiltakene i praksis stenges ned. Her fremgår det også at det er Arbeids- og velferdsdirektoratet som har sendt ut oppdaterte retningslinjer for tiltaksarrangørene. I en av disse lyder teksten blant annet:
“Bedriftene skal gi digitalt tilbud til deltakere i arbeidsforberedende trening, arbeidsrettet rehabilitering, avklaring, oppfølging (inkludert jobbklubb), samt gruppebaserte opplæringstiltak som AMO.” Det står også at det “ikke skal etableres nye arbeidspraksisløp i denne perioden.”
I Stortinget i uken som gikk, uttalte Arbeidsministeren imidlertid følgende på spørsmål fra Stortingsrepresentant Solfrid Lerbrekk (SV):
“Når jeg ikke har foreslått en forlengelse nå, er det fordi tilbakemeldingen vi får fra Nav, er at oppfølgingen i det store og det hele er som den har vært tidligere. Det betyr også at dersom vi kommer i en situasjon hvor vi ser at Nav ikke har en reell mulighet til å avklare, må vi vurdere det en gang til.”
Det aktuelle klippet kan sees her.
Hevder forskjellsbehandlingen er diskriminering av syke
– Vi har fått inn meldinger fra våre medlemmer som forteller at de har fått avslag på uføresøknaden, med den begrunnelsen at arbeidsutprøvingen har vært ufullstendig – nettopp på grunn av manglende fysisk oppmøte og oppfølging, sier leder for AAP-aksjonen, Elisabeth Thoresen.
Hun har nylig gått offentlig ut i magasinet Fri Fagbevegelse og sterkt kritisert mangelen på krisepakker til ordinære AAP-mottakere. Bakgrunnen er ikke kun at det er NAVs funksjonsnivå som disse brukerne er avhengige av for å bli avklart – også helsevesenets kapasitet er avgjørende. Et helsevesen som allerede er i knestående. Saken sto også på trykk i Dagsavisen.
I intervjuet sier Thoresen:
“Hvordan kan samfunnet stille opp med arbeidstrening når hele samfunnet er stengt ned? «Alle» blir omprioritert til å ta seg av pandemien. Nav har hendene fulle av dagpengesøkere og alle ordninger som er kommet til, sier Elisabeth Thoresen. Hun viser blant annet til at operasjoner og behandlinger ofte utgår, noe som setter AAP-løp på vent.”
Hevder at tiltak blir gjennomført
I saken hevder også statssekretær i Arbeids- og sosialdepartementet, Saida Begum (H), at NAV nå følger opp som normalt:
“De fleste AAP-mottakerne får fortsatt oppfølging fra Nav, og tiltak blir gjennomført. Foreløpig ser vi derfor ikke at det er behov for en generell, ytterligere forlengelse for alle ut over de seks månedene som allerede er gitt.”
I tillegg kritiserer aksjonsleder Elisabeth Thoresen det hun mener er en klar diskriminering av de som ikke er funksjonsfriske og som dermed ikke får forlengelse av sine stønader, sett opp mot de funksjonsfriske som får forlengelse fordi de er avklart til arbeidssøking.
Arbeids- og velferdsdepartementet har ifølge nettavisen Fri Fagbevegelse ikke ønsket å kommentere saken ytterligere, og de avviser dermed å ta stilling til diskrimineringspåstanden.
I et debattinnlegg i Fri Fagbevegelse kritiserer også NTL-tillitsvalgt Svein-Arild Gullvåg i NAV den klare skillelinjen som er satt mellom “friske” og syke AAP-mottakere.
FFO, Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon, har også vært ute i media og presentert en grell kontrast til Arbeidsministerens påstand om at oppfølging av AAP-mottakere nå nærmest er tilbake til normalen:
“En undersøkelse Funksjonshemmedes Felles Organisasjon (FFO) har gjort viser at mange funksjonshemmede og kronisk syke har fått forverret helsetilstand i løpet av året med pandemi. De største utfordringene har vært å få terapi, trening, behandling, kontroller og oppfølging i helsevesenet.”
I innlegget advarer FFO klart mot konsekvensene, og sier konkret at personer med varig tilrettelagt arbeid (VTA) og AAP må prioriteres på lik linje med andre når permitterte skal tilbake i arbeid.
– Arbeidsutprøving kan ikke skje gjennom nettbasert oppfølging
AAP-aksjonens leder, Elisabeth Thoresen, reagerer på Arbeidsministerens fremstilling av situasjonen, fremført i plenum i Stortingssalen:
– Det er som om Isaksen ikke tar innover seg at det ikke er NAV som i praksis avklarer. Dette gjør tiltaksarrangører og helsevesen, som nå ikke fungerer normalt. Når behandlinger er satt på vent, så skjer det ingen avklaring av helsesituasjonen til brukerne. Når tiltak ikke går som normalt og praktisk arbeid med arbeidsutprøving ikke er mulig, blir ikke syke ferdig avklart og kan få igjennom en uføresøknad. En arbeidsutprøving som skal være kvalitetsmessig god kan ikke skje gjennom nettbasert oppfølging, sier hun.
– Ingen kan få prøvd ut sin arbeidsevne gjennom en telefon eller over nettet. Dette er helt umulig. En arbeidsevne skal måles og vurderes fysisk, psykisk, motorisk og kognitivt.
I retningslinjene står det at “«Av hensyn til brukerne velger NAV å ikke stenge ned VTA tiltaket. Tiltaksarrangør har arbeidsgiveransvaret og er ansvarlig for at de generelle rådene om smittebegrensning kan overholdes på arbeidsplassen. Dette gjelder også for tiltaket Varig Tilrettelagt Arbeid i ordinær virksomhet.”
Dette gjelder ikke de som er på arbeidsavklaring i et AAP-løp, presiserer Thoresen:
“VTA har ikke noe med utprøving av arbeidsevnen å gjøre. Dette er ikke tiltak gjennom nav men derimot ofte kommunale arbeidsplasser for funksjonshemmede som trenger å opprettholde noe av sin hverdag.”
NAV-ansatte har fått flere brukere å følge opp
Mediesaker den siste tiden har også vist at NAV står i spagaten når det gjelder å følge opp deltakere som er avhengig av Arbeidsavklaringspenger. NAV-ansatte Thomas Hall fortalte til nettavisen Fri Fagbevegelse i november ifjor at mål- og resultatstyringen i NAV i aller høyeste grad er tilstede i koronakrisen også – og at han mener at tallet på 155 deltakere som han er forpliktet til å følge opp, er for høyt. Av artikkelen fremgår det blant annet:
“Før koronapandemien hadde han ansvar for å veilede 120 mennesker. Men med over en halv million nye søknader om dagpenger, økte arbeidsmengden dramatisk i Nav. Merarbeidet forplantet seg til hans avdeling. Alle fikk flere brukere og flere arbeidsoppgaver. De siste tre ukene har han jobbet overtid for å hjelpe flest mulig.“
Det er nylig kommet nok en kraftig oppgang i dagpengesøknader hos NAV.
Foto: Rolf Erik Johansen/AAP-aksjonen