• Hopp til hovedinnhold
  • Skip to secondary menu
  • Hopp til primært sidefelt

AAP-aksjonen

Gi oss tryggheten tilbake

  • Om oss
  • Kontakt oss
  • Bli medlem
  • AAP-undersøkelsen
  • Presserunden
  • Meninger
  • Stortinget
  • Fagstoff
  • Alle innlegg
  • Våre historier
  • Intern

Departementet nekter å svare på spørsmål og har ikke engang vurdert menneskerettighetene

14. august 2020 av Redaksjonen

AAP-aksjonen mener at karenstiden i Folketrygdloven er brudd på Menneskerettighetene fordi man har eiendomsrett til Folketrygdfondet gjennom pliktige innbetalinger gjennom et langt liv. Rettspraksis foreligger gjennom en dom fra Menneskerettsdomstolen og flere tilsvarende eksempler. Departementet bekrefter at de aldri sjekket forholdet til EMK, Grunnloven eller annet lovverk da endringen ble innført, og så heller ingen grunn til å sjekke da AAP-aksjonen tok opp saken. Men de begrunnet ikke sitt standpunkt, hvilket i utgangspunktet er et klart brudd på forvaltningsloven.

Dette har fått bred omtale i en sak i Fri Fagbevegelse nylig – som tegner opp hele prosessen og hvor saken nå står.

Klarer ikke begrunne sin vurdering

Departementet klarer heller ikke å begrunne sin vurdering på forståelig vis når Fri Fagbevegelse stiller spørsmål:

«Departementet kan ikke se at den omtalte praksisen fra menneskerettighetsdomstolen skulle tilsi at det ikke er adgang til å justere den maksimale perioden for arbeidsavklaringspenger», skriver statssekretær Saida Begum (Høyre) i en epost til bladet.

«Internasjonale menneskerettighetskonvensjoner gir stater en vid skjønnsmargin knyttet til hvordan sosiale rettigheter skal oppfylles», fortsetter hun.

Skjønnsmessige vurderinger er som kjent effektivt å forfekte når forvaltningen ønsker å gjøre som den vil.

– Vurderte Arbeids- og sosialdepartementet å undersøke om lovendringen kunne være i strid med menneskerettighetene? spør Fri Fagbevegelses journalist.

«Dette ble ikke eksplisitt vurdert», svarer Begum.

Ikke da ordningen med arbeidsavklaringspenger ble innført eller ved senere endringer i ordningen, opplyser hun.

Departementet har altså gjort den samme (manglende) kvalitetssikringen av AAP-saken som i EØS-saken nylig: Ikke vurdert forholdet til annet normgivende lovverk.

Aksjonsleder Thoresen spør seg hvorfor departementet ikke har lært

AAP-aksjonens leder Elisabeth Thoresen bemerker til fagbladet at det man her ser, er en forvaltning som gjentar sine feil:

– Igjen ser vi at den kritiske tenkningen som departementet og NAV er blitt kritisert for å ikke ha i EØS-saken, er helt fraværende i denne saken også, sier hun.

Hun slår fast at departementet rett og slett ikke svarer på de spørsmål som blir stilt dem.

AAP-aksjonen har for en tid tilbake fått en jurist med spisskompetanse på Menneskerettigheter og dommer fra EMD til å skrive en juridisk betenkning. Denne ble så sendt inn til departementet med utfyllende spørsmål, men står fortsatt ubesvart. Saken ble omtalt i flere medier – blant annet Dagsavisen.
Jurist Sondre Sandal peker på en dom i Den europeiske menneskerettighetsdomstolen som handler om at medlemmene i folketrygden opparbeider seg rettigheter gjennom sine innbetalinger.

Bryter mot eiendomsretten

– Karenstiden er et inngrep i medlemmenes eiendomsrett til fondet, mener Sandal.

Les hans betenkning i sin helhet her.

Saken er tidligere omtalt av AAP-aksjonen ved flere anledninger.

Utarmes og gir opp av karensåret

Aksjonsgruppen mener holdningen til departementet om at konsekvensene av AAP-endringene må “ses an” ytterligere er direkte uforsvarlige. Det finnes nå tilstrekkelig med erfaringer som sier at syke mennesker ofte blir enda sykere, og dermed enda mindre i stand til å jobbe igjen, når Nav stopper arbeidsavklaringspengene.

“AAP-aksjonsleder Elisabeth Thoresen er hver dag i kontakt med mennesker som blir utarmet økonomisk av «karensåret». Noen gir opp i det som kjennes som «krig med Nav» for å få oppfylt sine rettigheter,” uttaler hun til Fri Fagbevegelse.

AAP-aksjonen mener det ligger en klar mening bak dette. Lovgiverne mener det skal være slik, for å holde utgiftene nede. Det er en villet og slem politikk.

Thoresen fnyser av påstanden om at det “bare er å sende klage:”

Likestillings- og Diskrimineringsombudet ser på AAP-saken

For avslag på arbeidsavklaringspenger er behandlingstiden først 10 uker, så 22 uker, og igjen 22 uker. I tillegg kan du legge på 6 uker, som er klagefristen mellom hvert nytt vedtak. For folk som klager på avslag på søknad om uføretrygd tar det enda lengre tid, skriver FriFagbevegelse.

– Det er ikke unormalt at en klage kan ta over to år før den er ferdig behandlet i Trygderetten, påpeker Thoresen.

Hun peker også på at syke og uføre igjen er havnet bak i køen – som følge av korona-krisen. De opplever forlenget behandlingstid av søknader og henvendelser fordi dagpengesøknader har blitt en stor belastning for NAVs saksbehandlingssystem.

Dette diskriminerer, mener hun. Aksjonen har spilt hele AAP-saken inn til Likestillings- og Diskrimineringsombudet, som har varslet at det på generelt grunnlag arbeides med spørsmål knyttet til om den innebærer forskjellsbehandling og diskriminering av syke personer:

“LDO vurderer om vi skal komme med et innspill til myndighetene om saken”, sier seniorrådgiver og jurist Ragnar Lie hos ombudet til FriFagbevegelse.

Foto: Illustrasjonsfoto

Filed Under: Presserunden

Hoved sidebar

BLI MEDLEM

Fra Twitter

AAP-aksjonenFollow

AAP-aksjonen jobber for å sikre syke en avbruddsfri inntektssikring etter folketrygden inntil de er endelig avklart mot arbeid og/eller uføretrygd. #navjegog

AAP-aksjonen
Retweet on TwitterAAP-aksjonen Retweeted
MeggeLiseLise Askvik@MeggeLise·
08.05.2022

Gruer og gleder meg til å lese de smertefulle opplevelsene fra noen av de 10.000 som har fått sine liv ødelagt av ME.

Ytterligere knust av myndigheter som fører dem i hendene på en LP-klan som tar 20.000 kr for helgekurs i 'ikke-å-gjøre-ME'!
#NokNå

Takk for viktig bok.

2
Reply on Twitter 1523283359090286592Retweet on Twitter 152328335909028659229Like on Twitter 1523283359090286592118Twitter 1523283359090286592
navjegogAAP-aksjonen@navjegog·
09.05.2022

Dette burde være unødvendig å bruke tid å energi på @NAVnorge
Hva er det som svikter hos nav?
Er det menneskelig svikt eller er det ikt systemet som ikke klarer å forstå?

@HCHolte @MarteMP

Fredrik Trøan Johansen@FredrikTroan45

Hvis det sitter folk i NAV som ikke har bedre kunnskap om Downs Syndrom enn dette, da kan man bare legge ned hele NAV… 🤦‍♂️ #downssyndrom #NAV #kunnskapshull #velferd

Reply on Twitter 1523637573687844866Retweet on Twitter 15236375736878448668Like on Twitter 152363757368784486652Twitter 1523637573687844866
navjegogAAP-aksjonen@navjegog·
26.04.2022

Det er et politisk ansvar å ta tak i @NAVnorge og det som ikke fungerer. Vi er veldig glad for at også vi blir invitert inn for å komme med våre innspill. Vi må håpe på gode endringer i løpet av kort tid. Handling bak ordene må til.

Tuva Moflag@TuvaMoflag

I dag samla vi tillitsvalgte og folk som har erfaringer med NAV til rundebordsmøte om hvordan vi kan gjøre NAV bedre. Vi trenger mer tillit og mindre rapportering. Vi trenger kapasitet og kompetanse. Takk til folka som brukte dagen sammen med oss.

Reply on Twitter 1518994459219968000Retweet on Twitter 15189944592199680004Like on Twitter 151899445921996800033Twitter 1518994459219968000
navjegogAAP-aksjonen@navjegog·
11.04.2022

Matkøene blir lengre, ytelsene fra @NAVnorge er for lave. Jakten etter mat overskygger alt annet. @Regjeringen må ta sitt ansvar og heve alle minste ytelser.
Tiltakspengene er satt ned fra 411 til 255 kr dagen fra 1.1.22.

@jonasgahrstore @TuvaMoflag @Haltbrekken @HCHolte

Elisabeth Thoresen@ElisabethThore1

Alle må få dekket sine grunnleggende behov før kravet til aktivitet Tenk Maslow
Jeg opplever ikke at du forstå spørsmålene du blir stilt eller problemstillingen som blir reist @MarteMP 😢

@TuvaMoflag @mimirk @SV_Karin @HCHolte

Øker ikke Nav-satser ennå: https://klassekampen.no/utgave/2022-04-11/oker-ikke-nav-satser-enna/nnMc

Reply on Twitter 1513514698603388935Retweet on Twitter 151351469860338893515Like on Twitter 151351469860338893544Twitter 1513514698603388935
navjegogAAP-aksjonen@navjegog·
09.04.2022

Vi har mange års erfaring med å svare på meldinger og e-poster med sine problemstillinger og spørsmål.
Ett spørsmål kan gi 10 meldinger eller fler. Vi dykker ned i saken og gjør hva vi kan for å dytte i riktig retning.

@NAVnorge @SV_Karin @MarteMP @HCHolte @OsloMet

Elisabeth Thoresen@ElisabethThore1

Kanskje @NAVnorge har noe å lære av AAP-aksjonen?
Alle henvendelser med sine spørsmål får vi inn igjennom PM og e-poster. Alle svar blir gitt skriftlig tilbake med forståelse og empati.

@OsloMet @HCHolte @mimirk @FO_fellesorg @TuvaMoflag

https://forskning.no/arbeid-internett-oslomet/hvordan-kan-nav-ansatte-vise-empati-pa-chat/2004427

Reply on Twitter 1512802611568812040Retweet on Twitter 15128026115688120402Like on Twitter 151280261156881204012Twitter 1512802611568812040
Load More...

Her får du hjelp

Siste innlegg

  • AAP-aksjonen skuffet over nytt lovforslag 4. mars 2022
  • Vekk med karensåret! 2. februar 2022
  • Nyttårshilsen: “Vi har store forventninger til det nye året” 31. desember 2021
  • «De uføre er kritiske, fortvilte, oppgitte, innbitte og noen tilnærmet desperate.» 19. november 2021
  • Lise Christoffersen (Ap) om fjerning av fribeløpet: — De uføre vil jobbe mindre 14. november 2021

Meld deg inn i Facebookgruppa!

Hvis du trenger hjelp eller har noe på hjertet et det AAP-aksjonens facebookgruppe som er rett sted.

Søk

Copyright © 2022 · AAP-aksjonen