Last updated on 6. september 2019
Får AAP-mottakere bedre oppfølging etter at regjeringen strammet inn regelverket? Ja, mener Nav. Nei, mener Fellesorganisasjonen (FO), som representerer flere tusen Nav-ansatte, skriver Dagsavisen.
Marit S. Isaksen i Fellesorganisasjonen er enig i at det er blitt enklere for AAP-mottakere å ta kontakt med sine veiledere gjennom den digitale aktivitetsplanen, men hun kan ikke se at det har ført til at kvaliteten på oppfølgingen er blitt bedre.
– Det er riktig at flere av brukermøtene loses over på digitale flater, men det er ikke slik at kvaliteten på oppfølgingen er blitt bedre av den grunn. Vi mener bedre oppfølging krever flere fysiske møter, sier hun og legger til:
– I dag er minimumskravet at det skal være kontakt mellom bruker og veileder to ganger i året. Det kan krysses av for kontakt selv om den har vært elektronisk. Vi mener dette er altfor lite. Det er fortvilende for brukeren at man ikke oppnår bedre relasjonell kontakt, sier hun.
Du kan diskutere denne artikkelen i aksjonsgruppas Facebook-gruppe