På under 24 timer gjorde NAV helomvending i saken til ME-syke Anniken Dihle fordi media hadde kommet på banen. Dette føyer seg inn i en trist rekke av hvordan NAV håndterer saker der de selv gjør feil og dårlige vurderinger.
I denne saken finnes det dokumentasjon på at NAV vurderte saken hennes to ganger og ga skriftlige tilbakemeldinger på at de ikke aktet å endre standpunkt. Men så kom altså Dagsavisen inn i bildet:
“Jeg føler meg diskriminert og tråkket på av Nav. Å kjempe mot Nav er det hardeste jeg noen gang har gjort. Det er ikke greit å bli behandlet sånn,” sier 24 åringen til avisen.
Hun fikk ME-diagnosen i 2017 og har nå mottatt AAP i 4 år. I denne perioden har hun vært på arbeidsutprøvingstiltak gjennom NAV. Dette ga dårlig resultat, fremgår det av Dagsavisens artikkel:
Dihle klarte ikke å jobbe mer enn to svært korte økter over en periode på ti dager. Etter arbeidsutprøvingen skrev tiltaksarrangøren: «I løpet av perioden har vi ikke funnet noen arbeidsevne.»
Spesialister ved Oslo universitetssykehus anbefalte ung ufør, og fastlegen konkluderer med moderat til alvorlig ME. De siste to årene har hun blitt dårligere. I dag går hun knapt ut av leiligheten og ligger i senga eller sofaen det meste av dagen.
Ble plutselig “friskmeldt”
Til tross for dette, besluttet NAV å plutselig “friskmelde” henne da hun fikk ny veileder ved sitt lokale NAV-kontor i Bærum:
I et møte uttrykte den nye veilederen usikkerhet om hun var for syk til å arbeide – begrunnelsen var at hun hadde reist på ferie.
“Nav-veilederen spurte hva hun tenkte om disse reisene opp mot «sykdomsbilde, diagnose og funksjonsnedsettelse». Dihle forklarte at turene gjorde henne godt fordi smertene avtar noe når hun er i varmen. Det har ikke vært snakk om lange utenlandsopphold og ikke mer enn to turer i året,” står det i Dagsavisens artikkel.
Anniken Dihle ble lovet et møte etter at saken skulle drøftes internt hos NAV lokalt. Dette viste seg å ikke bli noe av. Istedet fikk Anniken Dihle et nytt vedtak der NAV hadde friskmeldt henne og skrev at hun var ferdig avklart for jobbsøking. Hun skulle få AAP i en kortere periode, mens hun søkte jobb. NAV hadde helt sett bort fra rundskrivsendringen i NAV som følge av Korona-krisen, der det står at alle som var på AAP da krisen inntraff, skulle ha en automatisk rett til forlengelse i 6 måneder.
“Det føles som NAV har gått til krig mot meg og misbruker sin makt. Det å kjempe for sine rettigheter som syk, mot et system som rett og slett gir deg fingeren tilbake, er noe av det vanskeligste du kan gå igjennom,” sier 24-åringen.
“Jeg har vært syk i åtte og et halvt år. Jeg har prøvd å jobbe, men ble for dårlig. Jeg har vært hos ME-spesialister, psykolog og blitt fulgt opp av fastlegen. De har alle fastslått at jeg er for syk til å jobbe.”
NAV beklager
Edel Hegerholm, Nav-leder i Bærum, skriver til Dagsavisens journalist at de ser det har «skjedd beklagelige feil og misforståelser» når de har gått gjennom saken på nytt.
– Vi har nå invitert henne til et møte for å se på hele saken hennes på nytt, og for å avklare hvordan vi kan bistå henne framover. Det er leit at hun opplever å ikke bli trodd, vi ønsker få til en god dialog videre og hjelpe henne på best mulig måte.
De beklager også at hun ikke ble innkalt til dette møtet hun ble lovet før vedtaket ble fattet.
NAVs håndtering av denne saken gjør leder for AAP-aksjonen, Elisabeth Thoresen, svært sint:
“De har overkjørt Anniken Dihle totalt. De har ikke tatt hensyn til legeerklæringer eller rapport fra tiltaksarrangør. De har ikke tatt hensyn til midlertidig forskrift for Arbeidsavklaringspenger under Korona-krisen. De friskmeldte en beviselig syk person på bakgrunn av at hun har vært på ferie som reduserer symptomene. Dette blir brukt som grunnlag for vedtak om at hun kun får AAP som arbeidssøker. Hun er da en arbeidssøker som ikke har klart å stå i noen jobb tidligere, og som skal ut og konkurrere med flere ti-tusener arbeidssøkere i kjølvannet av Korona-krisen i disse dager, ” sier hun.
Hun bemerker også at NAV heller ikke fulgte opp sitt løfte om at Anniken skulle få et internt møte med NAV.
Thoresen har da noen svært klare spørsmål:
“Hva forteller dette oss om holdningene til NAV? Hvor er oppfølgingen og hjelpen? Og hvordan tør NAV dette?”
“…når media kommer på banen, snur hele saken på under 24 timer….”
Thoresen har sett brevet fra NAV hvor Anniken Dihle fikk beskjed om at det ville ta 33 uker å behandle klagen hennes. Hun reagerer på at folks rettssikkerhet overfor NAV synes å være avhengig av om folk orker å stå frem i media eller ikke:
“Hvorfor snur NAV i en sak på denne måten når media kommer på banen? Dette ser vi i sak etter sak. Først når det blir satt søkelyset på urimeligheten i en AAP-sak, så er NAV villig til å gjøre en ny vurdering. Da klagen til Anniken kom inn på vedtaket om at hun ville motta AAP som arbeidssøker, fikk hun brev om 33 ukers saksbehandlingstid, og stopp av AAP fra 10. juni. Men når media kommer på banen, snur hele saken på under 24 timer….”