Mange Nav-brukere føler seg tråkka på, sier Elisabeth Thoresen i AAP-aksjonen til Klassekampen. Hun er uføretrygdet og har tidligere jobbet i Nav.
– Hos Nav heter det ikke «Vi skal sette sykdom i fokus.» Nei, det er arbeid som skal i fokus, sier hun.
AAP-aksjonen jobber mot kutt i arbeidsavklaringspengeordningen fra Nav.
Siden trygdeskandalen sprakk har hun blitt nedrent av henvendelser fra syke og fortvilte Nav-brukere som deler sine historier.
Thoresen forteller om stor mistillit og redsel for Nav hos mange brukere.
– Du blir ikke møtt som menneske på Nav. Du møter maktmisbruk. Det systemet som skulle være der for deg når du er i en sårbar situasjon og være med på å løfte deg opp, bryter deg ned, sier hun.
Thoresen viser til at på de fleste Nav-kontor kan man ikke møte opp, men må bestille time, og at det er vanlig å bli henvist til nettsidene. Hun håper trygdeskandalen vil føre til endringer i Navs praksis.
– Virkelighetsbeskrivelsen av hvordan Nav fungerer er en helt annen på toppen av direktoratet og i regjeringen enn den er blant dem som er brukere. Vi trenger en full gjennomgang av hele Nav, sier Thoresen.